Terwijl de marktwaarde van goudhaantje
Mario Stroeykens keldert naar een schamele 4,5 miljoen euro, een fractie van de 14 miljoen die hij eind 2024 nog waard was, illustreert zijn situatie de huidige malaise bij Anderlecht.
De 21-jarige aanvallende middenvelder kende een rampseizoen vol blessures, povere statistieken (één goal, één assist) en miste daardoor zelfs het WK met Congo. Toch lonkt er een uitweg: het Italiaanse Parma en andere buitenlandse clubs liggen op de loer om het jeugdproduct goedkoop op te pikken.
Anderlecht zal een bod niet snel weigeren, want de club bevindt zich in een gigantische transformatie. De teller van vertrekkers staat inmiddels al op tien. Paars-wit besloot de aankoopopties op huurlingen Moussa Diarra, Mihajlo Ilic, Mathys Angély en Coba da Costa niet te lichten.
Daarnaast lieten de Brusselaars zwaargewichten Yari Verschaeren, Thorgan Hazard en Mats Rits, plus doelman Joachim Imbrechts, transfervrij via de achterdeur vertrekken. Tel daar de verkoop van Keisuke Goto aan STVV en de verhuur van Ibrahim Kanaté aan Kaiserslautern bij op, en de grote schoonmaak is compleet.
Tegenover deze indrukwekkende leegloop staat momenteel slechts één magere inkomende transfer: Giulian Biancone. De spoeling voor de kersverse trainer Vítor Bruno is flinterdun. Nu de bezem zo rigoureus door de selectie is gehaald, móét het management de komende weken wel keihard aan de bak om een competitieve kern op de been te brengen.