Na bijna zestien jaar lijkt het doek te vallen over het iconische voetbalprogramma
Extra Time. De maandagavondshow, jarenlang een vaste afspraak voor voetballiefhebbers op VRT, dreigt in de zomer definitief te verdwijnen. In de coulissen wordt intussen volop gewerkt aan een opvolger: de succesvolle podcast
90 Minutes maakt zich op voor een overstap naar televisie.
De beslissing van de VRT om niet langer te bieden op het traditionele maandagavondluik van het voetbalcontract lijkt ingegeven door een duidelijke trend: de interesse voor de klassieke voetbaltalkshow kalft af. De meest recente aflevering van Extra Time haalde nog slechts iets meer dan 100.000 kijkers. Tegelijkertijd kent 90 Minutes, de podcast die wordt gemaakt in samenwerking met Friends of Sports, een groeiend publiek.
Presentator Aster Nzeyimana vatte het al eerder kernachtig samen tegen Het Laatste Nieuws: “Mensen zijn nog altijd geïnteresseerd in voetbal, maar het moest blijkbaar anders.” De podcast slaagt erin het voetbalgesprek naar een nieuw niveau te tillen: luchtiger, persoonlijker en met meer ruimte voor verhalen buiten de lijnen.
Nieuwe vorm, vertrouwde gezichten
Indien de onderhandelingen met rechtenhouder DAZN succesvol worden afgerond, zal 90 Minutes vanaf het nieuwe seizoen de maandagavond invullen. De vaste podcastkern – bestaande uit onder anderen Gilles De Coster, Sam Kerkhofs, Steven Defour, Tuur Dierckx en Daan Heymans – zal dan ook op het scherm verschijnen. Filip Joos blijft eveneens aan boord, al dan niet als vaste waarde in het panel.
Extra Time startte op 27 juli 2009 en groeide jarenlang uit tot dé referentie in de Vlaamse voetbaljournalistiek. Eerst onder leiding van Filip Joos en Frank Raes, later met Raes als presentator en Joos als analytisch zwaargewicht. Het was het programma waarin de grote verhalen van het voetbalweekend werden uitgeklaard met meningen, humor en passie.