Rudi Garcia liet na de overtuigende 1-5-overwinning tegen Nieuw-Zeeland niet alleen zijn tevredenheid blijken over het spel van de Rode Duivels. De bondscoach gebruikte zijn persconferentie vooral om een krachtig pleidooi te houden voor de ervaren spelers in zijn selectie, die volgens hem de voorbije periode onterecht veel kritiek kregen.
"Ik zal het maar meteen zeggen", stak Garcia van wal volgens
Het Laatste Nieuws. "Ik kan het echt niet waarderen dat mijn vier leiders voor 'has beens' zijn uitgemaakt. C'est moche. Het is lelijk." De Fransman maakte duidelijk dat hij vindt dat België trots mag zijn op spelers als Kevin De Bruyne, Romelu Lukaku en Leandro Trossard. "Als je als land het geluk hebt om spelers van dit kaliber te hebben, moedig ze dan aan."
Volgens Garcia hebben zijn routiniers op het veld meteen het juiste antwoord gegeven. "Leandro met twee goals, een goal en een assist van Kevin De Bruyne, Romelu met een doelpunt... Voilà, dit is wat de oudjes van België kunnen. Dát wilde ik even benadrukken."
De bondscoach verduidelijkte later dat hij de kritiek niet zelf had gelezen. "Het is me verteld. Zelfs in Frankrijk hadden ze het erover. Mij gaf het geen extra motivatie." Toch wilde hij zijn spelers publiekelijk verdedigen. "Ik heb vertrouwen in al mijn spelers. En in het bijzonder in mijn kader, in mijn leiders. Ik droom ervan dat zij langs de grote poort afscheid kunnen nemen."
Ook Leandro Trossard kreeg een speciaal compliment. "Hij wordt door de buitenwereld niet erg gewaardeerd voor wat hij bij de nationale ploeg doet, maar opnieuw heeft hij op het veld gereageerd."
Garcia probeerde de gemoederen daarna te bedaren. "Voel jullie niet aangesproken. Wie niet verantwoordelijk is voor die artikels, moet rustig blijven. Er is geen probleem."