Het is erop of eronder voor de Rode Duivels. De wedstrijd van zaterdagochtend tegen Nieuw-Zeeland is de match van de waarheid.
Peter Vandenbempt kan het zelf amper geloven.
"Dit had toch niemand voor mogelijk gehouden?", aldus de commentator op
Sporza. "Ik zei vooraf dat we met een veel beter gevoel naar dit WK afzakten dan naar de vorige twee grote toernooien. Helaas blijft daar niks meer van over."
"Ik kan me wel nog steeds moeilijk inbeelden dat we niét zouden winnen van Nieuw-Zeeland. Het is een voordeel dat zij absoluut een zege nodig hebben. Hopelijk zijn de voorbije matchen, zoals Brandon Mechele het zei, een wake up call geweest. En oké, misschien zal ook een punt volstaan, maar wat ben je hier aan het doen als je Nieuw-Zeeland niet kunt kloppen?"
"Dit gaat niet alleen over de kwalificatie, maar ook over de Belgische eer, geloofwaardigheid en reputatie. Bij een uitschakeling zou dit met mijlen voorsprong de grootste blamage uit de geschiedenis van de nationale ploeg zijn. Laat ons dat vooral voorkomen."
Vandenbempt verwacht dus niets minder dan een zege. Gek genoeg zal hij volgens de journalist gewoon aan de aftrap staan. Nochtans zei bondscoach Rudi Garcia van niet. "En mét Doku. Op de persconferentie zei Garcia dat hij niet zal starten, maar dat lijkt me toch een rookgordijn. Doku is naar verluidt helemaal klaar en gretig om aan de match te beginnen. Het zou een enorme fout zijn om hem niet op te stellen."