'Belgisch voetbal kijken wordt nu écht chaos: DAZN krijgt zware klappen'

Jupiler Pro League
zaterdag, 16 augustus 2025 om 16:00
250804dazn
De start van het nieuwe voetbalseizoen levert voorlopig meer discussies naast het veld op dan spektakel op het veld. Niet over spelsystemen of transfers, maar over hoe en waar supporters hun ploeg überhaupt kunnen volgen. De onderhandelingen tussen streamingplatform DAZN en de grote telecomoperatoren zitten muurvast, en dat begint nu ook de commerciële partners van de clubs zenuwachtig te maken.
Door WG
Sinds eind juli zijn fans verplicht om via de app van DAZN te kijken naar de Jupiler Pro League. Wie dacht dat het om een tijdelijke testfase ging, ziet intussen dat er weinig beweegt. Proximus en Telenet blijven voorlopig aan de zijlijn staan, waardoor supporters geen andere keuze hebben dan een proefabonnement of meteen een jaarformule bij DAZN. De onduidelijkheid voedt de frustratie: voetbal kijken voelt plots meer als een abonnementenpuzzel dan als ontspanning.

Knelpunten in de gesprekken

De twistpunten zijn intussen bekend. Operatoren vinden dat DAZN te hoge prijzen vraagt en verwijten het streamingbedrijf dat het de korting op de uitzendrechten niet doorrekent. Daarbovenop ligt er nog de verplichte koppelverkoop: wie Belgisch voetbal wil, krijgt er ook Spaanse en Italiaanse wedstrijden bij. Handig voor wie breed wil kijken, maar oninteressant voor fans die enkel de Pro League volgen.
De situatie escaleerde nog toen DAZN 9 euro extra vroeg voor een oefenmatch van Napoli met Kevin De Bruyne, een wedstrijd die buiten het ‘Total’-pakket viel. Voor veel supporters was dat het bewijs dat transparantie niet de sterkste kant is van het bedrijf.

Sponsors maken zich zorgen

En nu duikt er een tweede probleem op: de sponsors. Clubs krijgen signalen dat shirtpartners zich minder in de kijker gezet voelen. Streaming is niet hetzelfde als lineaire televisie, en lagere zichtbaarheid vertaalt zich vroeg of laat in lagere contractwaarden. Dat maakt dat de rekening – opnieuw – dreigt terecht te komen bij de clubs zelf.
Officieel houdt de Pro League de lippen stijf op elkaar. Ook hoofdsponsor Jupiler wil niet reageren. Maar achter de schermen beseffen velen dat een langdurige impasse gevaarlijk wordt. Hoe langer DAZN vasthoudt aan exclusiviteit, hoe groter de kans dat het geduld van zowel fans als sponsors opdroogt.
Voorlopig spreekt DAZN van “muurvast”, maar dat kan snel keren zodra de instroom van nieuwe klanten stokt. Tot die tijd zit de Belgische voetbalfan vast in een ongemakkelijke tussenperiode – met een smartphone of tablet als onmisbaar toegangsticket tot de eigen competitie.
loading

Loading