"Het is aan de trainer om te beslissen. Ik speel waar hij me vraagt om te spelen. Ach, wie er speelt, maakt niet uit. Wij zijn een groep van 26." Met die nuchtere woorden probeert aanvoerder
Youri Tielemans de felle basisplaatsen-discussie rond
Hans Vanaken te smoren.
De sfeer rond de Rode Duivels op het WK is na een schamele twee op zes immers om te snijden. Na de bittere 1-1 tegen Egypte en de bloedeloze 0-0 tegen Iran morren de Belgische fans volop, maar de captain weigert te wankelen onder de snoeiharde kritiek.
Hoewel het toernooi in Noord-Amerika stroef verloopt, blijft de kwalificatie én de groepswinst nog binnen handbereik. Tielemans springt dan ook resoluut op de bres voor bondscoach Rudi Garcia: "De wisselwerking met de bondscoach is nog altijd even goed als in het begin van dit toernooi. Jazeker. Wij hebben tegen Iran ook beter gespeeld dan tegen Egypte, met meer kansen."
Ook over zijn eigen vorm is de middenvelder, die zelf onder een vergrootglas ligt, opvallend openhartig. "In de openingsmatch ben ik niet goed begonnen, naar het beeld van heel de ploeg. Er zat veel druk op die wedstrijd, hé", geeft hij ruimschoots toe.
De rust lijkt intern dan ook nog niet verdwenen, ondanks de spoken van het WK 2022 in Qatar. "Nadien heb ik me herpakt, ook tegen Iran. Ik voel me fysiek en mentaal goed", besluit een strijdvaardige Tielemans.