Devroe dolgelukkig: "Dit is duurste deal in België ooit"
Anderlecht zet een punt achter de jarenlange samenwerking met Adidas. De drie verticale strepen prijken al jaar en dag op de truitjes van paars-wit, maar vanaf volgend seizoen zal Anderlecht in zee gaan met een nieuw kledingmerk.
Anderlecht heeft dat nieuws zelf bekendgemaakt via haar website. Naar eigen zeggen hebben Anderlecht en Adidas die beslissing genomen na onderling overleg. Vanaf volgend seizoen zal Anderlecht samenwerken met Joma. Daardoor zullen de truitjes meer op maat van de supporters gemaakt worden.
"Dit vijf jaar durende samenwerkingsverband met Joma zal vanaf het seizoen 2019-2020 van start gaan en staat de club toe om zijn groeiplan te bekrachtigen, meer flexibiliteit in het shirtontwerp en de uitvoering ervan te verkrijgen, alsook meer betrokkenheid van de fans in het ontwerpproces van de uitrusting en een ruimere distributie in de kleinhandel. Dit alles zal voor een outfit zorgen die dicht bij de fans staat."
Update 27/8 - 9:30
Heel wat fans zijn niet opgezet met de switch, maar er speelt volgens Het Nieuwsblad meer. Anderlecht wil de fans meer inspraak gunnen, maar volgens de krant zou Coucke meer reclame willen op de truitjes. "Anderlecht zegt dat de fans meer inspraak zullen hebben in de toekomstige outfits, al wordt ook gefluisterd dat Coucke meer sponsors op de trui wil. Joma tekende voor vijf jaar."
De keuze voor Joma ligt dan weer voor de hand. Luc Devroe en de baas van Joma Belgium zijn namelijk erg goed bevriend. "Joma sponsorde Standard tussen 2011 en 2015 en produceert de outfit van KV Oostende. Vandaar de switch? Erwin Palmers, de baas van Joma Belgium, is alleszins één van de beste vrienden van Luc Devroe."
Update 28/8 - 11:35
Luc Devroe heeft vandaag in Het Laatste Nieuws gereageerd op de deal met Joma. Hij wist dat er kritiek zou komen op de deal, maar de financiële kant was deze keer belangrijker dan de nostalgische kant. "We wisten dat er felle kritiek zou komen", reageert sportief directeur Luc Devroe. "Maar als je een gigantisch beter voorstel krijgt van een ander merk... Dit is - denk ik - de duurste deal die in België ooit gesloten is met een sportmerk."
Adidas zou 'slechts' 600 000 euro geboden hebben om opnieuw met Anderlecht in zee te gaan. Adidas hield daarbij rekening met de tegenvallende verkoop van de truitjes, die de laatste jaren minder vlot over de toonbank gaan in Anderlecht. Joma zou zo'n 400 000 euro meer geboden hebben, al wil niemand dat voorlopig bevestigen.
RSCA werkt samen met nieuwe kledingsponsor ▶️ https://t.co/Ej7gw5NUJe
— RSC Anderlecht (@rscanderlecht) August 25, 2018
Le RSCA s’associe avec un nouvel équipementier ▶️ https://t.co/6jlZtTsU3T #RSCA teams up with new Official Kit Supplier ▶️ https://t.co/396PW6hQ4a pic.twitter.com/H9DI5rX9XJ