Of
Club Brugge zich nu wel of niet tot landskampioen kroont, één conclusie is onvermijdelijk: het seizoen 2023-2024 was een schot in de roos. De Bruggelingen maakten niet alleen sportief indruk, maar oogsten ook buiten het veld stevige resultaten. En het serieuze prijskaartje aan hun Europese campagne lijkt pas het begin van een nog veel lucratievere zomer.
Club Brugge was de Belgische pionier in het vernieuwde Champions League-format en dat avontuur werd met verve aangevat. In een loodzware League Phase overleefde het team van Nicky Hayen knap de groepsronde. Daarna volgde een stunt tegen Atalanta in de tussenronde, tot uiteindelijk Aston Villa het Brugse sprookje stopzette in de achtste finales.
Ondanks die uitschakeling kijkt niemand in Jan Breydel met een wrang gevoel terug. Integendeel: met naar schatting 60 miljoen euro aan UEFA-inkomsten was de campagne ook financieel een voltreffer. En dat bedrag houdt geen rekening met stijgende ticketopbrengsten, commerciële deals en extra media-aandacht.
Ordoñez als uithangbord van meerwaarde
De internationale prestaties hebben ook de transferwaarde van meerdere spelers een boost gegeven. Joel Ordoñez, de Ecuadoraanse verdediger die zich in stilte ontpopte tot een rots in de branding, is daar hét schoolvoorbeeld van. Zijn volwassenheid op het Europese toneel is niet onopgemerkt gebleven.
Clubs uit zowat alle topcompetities zijn op de radar verschenen. Paris Saint-Germain, Engelse subtoppers, Spaanse scouts én nu ook
Juventus zouden belangstelling tonen. Volgens Europacalcio houdt de Italiaanse grootmacht de situatie nauwlettend in de gaten, maar heeft het nog geen concrete stappen gezet.
Brugge wil cashen, maar niet krimpen
Wie Ordoñez deze zomer wil binnenhalen, zal diep in de buidel moeten tasten. Club Brugge zou mikken op een transfersom van minstens 35 miljoen euro, een bedrag dat de lat voor defensieve uitgaande transfers in België fors hoger zou leggen dan ooit tevoren.
En dat is ook het bredere plan: Club wil zich opnieuw profileren als dé Belgische club die sportief én financieel weet te oogsten op het hoogste niveau. Het succesverhaal van Ordoñez – opgeleid, ontwikkeld, verkocht – past perfect binnen die filosofie.