De prijzendroogte bij RSC
Anderlecht sleept zich intussen acht seizoenen voort. Ook dit jaar bleef het palmares onaangeroerd, ondanks de hoop die de bekerfinale even opwekte. En terwijl de supporters zich steeds luider keren tegen
Wouter Vandenhaute, probeert die laatste het tij te keren met opvallende media-optredens en ambitieuze beloftes. Maar wat zit daar echt achter?
Kort na de verloren finale tegen Club Brugge kreeg de pers plots een spervuur aan plannen voorgeschoteld. Een nieuwe CEO Sports – Tim Borguet – werd voorgesteld, en zelfs een gloednieuw stadion passeerde de revue. Alleen… bleef het bij woorden. Geen locatie, geen budget, geen tijdslijn.
Volgens HUMO komt dat niet toevallig. “Wat werd opgeschreven als groot nieuws, viel zo nogal mager uit. Geen plan, geen locatie, geen budget. Kortom: geen dossier.” Een lege doos als blikvanger, bedoeld om even af te leiden van het sportieve falen? Dat lijkt de onderliggende teneur.
Symboliek en strategie Opvallend was ook de plaats van het interview: La Réserve in Knokke, het luxehotel van mede-eigenaar
Marc Coucke. Een bewuste keuze, zo wordt gesuggereerd. “Alsof hij per se duidelijk wilde maken dat het tussen hen beiden nog steeds koek en ei is", aldus HUMO. De boodschap: het bestuur is eensgezind. Maar of dat volstaat om het vertrouwen van de fans te herstellen, is een andere zaak.
De timing en toon van Vandenhaute’s tussenkomst wijzen vooral op een charmeoffensief. “Vandenhautes charmeoffensief had veel weg van een kat in het nauw die rare sprongen maakt", klinkt het scherp. Want wie zelden spreekt, en dat plots wel doet net na sportieve tegenslag, wekt vooral achterdocht.