Club Brugge maakt megadeal bekend

Jupiler Pro League
zaterdag, 28 juni 2025 om 9:30
250223bartverhaeghe
Club Brugge heeft opnieuw de knuppel in het hoenderhok gegooid. Terwijl de Belgische wetgeving rond gokreclame steeds strenger wordt, kiest Blauw-Zwart doodleuk voor een nieuwe sponsor uit dezelfde sector. Dit keer is het de Zweedse gigant Betsson die zijn naam aan de club verbindt – via een deal die allesbehalve bescheiden is.
Volgens Het Laatste Nieuws gaat het om een overeenkomst tot 2028, goed voor 4 miljoen euro per seizoen. Daarmee zou Club Brugge in totaal 12 miljoen euro opstrijken – een absoluut record op de Belgische voetbalvelden. Opvallend: Betsson was tot voor kort nog gelinkt aan Antwerp FC, via hun merk betFIRST.
Die deal met Antwerp, die liep tot 2027, werd echter vroegtijdig stopgezet. Antwerp maakt nu de overstap naar Circus Daily, terwijl Betsson intussen elders zaken doet. De timing en verschuivingen zijn opmerkelijk, zeker in het licht van de almaar striktere wetgeving.
Gokken mag niet op de borst – of toch wel?
Officieel mogen gokbedrijven sinds juli 2023 niet meer op het voorste deel van een voetbalshirt prijken. Maar net als voorheen lijkt Club Brugge daar een creatieve oplossing voor te hebben. Tijdens de vorige sponsorperiode met Unibet werd gewerkt met ‘U-Experts’, een zogeheten ‘second brand’ die de regels wist te omzeilen.
Die aanpak blijft overeind: ook Betsson zou via een alternatieve merknaam op de shirts verschijnen, waarbij officieel geen gokactiviteit gepromoot wordt. Juridisch wringt het, maar sportief lijkt niemand zich echt te storen.
Maatschappelijk debat laait weer op
Toch zorgt de deal alweer voor politieke wenkbrauwen. Terwijl de roep om een totaalverbod op gokreclame luider klinkt, gaat een van de grootste clubs van het land in zee met een nieuwe goksponsor. Of het moreel te verdedigen is, lijkt Club Brugge minder te deren. De deal is rond – en de inkomsten stromen binnen.
loading

Loading